4. Onderzoek is noodzakelijk om het leren denken met GIS verder te ontwikkelen.

Vrijwel alle vakpublicaties en wetenschappelijke publicaties over GIS in het onderwijs zijn tot nu toe meer of minder enthousiaste beschrijvingen van het gebruik van GIS in het onderwijs. Experimenteel onderzoek naar de manier van lesgeven met GIS en de effectiviteit van lesgeven met GIS is er nauwelijks, uitzonderingen als het onderzoek van Baker & White daargelaten. significant beter scoorden. Reflecterend op hun onderzoek zeggen Baker & White dat veel vragen over de effectiviteit van het gebruik van GIS in het onderwijs nog niet beantwoord zijn en dat een vakgericht framework nodig is. De vraag is hoe een dergelijk framework eruit moet zien.

Inhakend op deze vraag is bij het Onderwijscentrum VU eind 2006 een NWO onderzoek van start gegaan naar effectief gebruik van GIS in het aardrijkskundeonderwijs. Dat is een stap in de goede richting. Als bijzonder hoogleraar onderwijsgeografie wil ik de komende jaren graag een bijdrage leveren aan de theorievorming over GIS in het onderwijs. Het onderzoeksprogramma ‘Kennisontwikkeling tussen theorie en praktijk’ van het Onderwijscentrum VU biedt een goed kader voor dergelijk onderzoek.